Sälj med kundskap

Veckans tips från NovasellEtt ord som syns allt oftare är kundskap, som står för kunskap om kunden. Som säljare gäller det att vara nyfiken, frågvis och lyhörd, men också kunnig och påläst, för att förstå kundens affär.

Vad är då kundens affär? Det är egentligen inte en affär, utan två.

Den ena är affären med dig. Där behöver du förstå orsaken till inköpet, önskemålen om hur köpprocessen ska gå till och vad som behöver levereras för att kunden ska bli nöjd. Är leveranstid viktigare än pris, är utseende viktigare än funktion?

kunskap om kund, kundskapDen andra affären är kundens affär med sina kunder. Om du förstår vilken roll din produkt eller tjänst spelar i den affären, så kan du också hjälpa kunden till bättre affärer. Med kundskap bygger du partnerskap och lojalitet.

Veckans tips: Läs på och ställ frågor, så att du skaffar dig kundskap!