Nu är det dags för det tredje av åtta säljtips i osäkra tider. Håll tillgodo!
Säljtips 3: Välj målgrupp att bearbeta
Många företag har mer begränsade resurser än vanligt för sin marknadsföring och försäljning. Samtidigt är det svårare än på mycket länge att sälja. Alltså en ekvation som inte riktigt går ihop. Men hur kan du hitta nya kunder i den här situationen?
Ett knep för att lyckas är att se över sin målgrupp, alltså bestämma vem eller vilka ni ska lägga er tid och era pengar på att bearbeta. Satsa hellre på en eller ett fåtal smala målgrupper än att försöka göra lite för alla. Ingen märker en utspridd insats, medan en koncentrerad blir väldigt synlig för dem som den riktar sig till.
Vilka skulle ha allra mest nytta av det ni säljer i nuläget? Är det era befintliga kunder eller ska ni satsa på nya? Vi har sett många bra och kreativa exempel på nya målgrupper under de senaste veckorna. Ett är restaurangen, som gjorde avtal med sin kommun om att laga mat för leverans till personer i riskgruppen. Kommunen var inte deras vanliga målgrupp, men just nu hade den störst nytta.
Är du nyfiken på de tidigare säljtipsen? Du hittar dem här i bloggen.