De flesta gillar att hjälpa sina vänner och bekanta. Ett sätt att hjälpa till är att tipsa om en bra elektriker eller rekommendera en affär med snygga kläder och hjälpsam personal. Det här gör vi hela tiden. Därför finns det massor av affärsmöjligheter om många känner till dig och pratar gott om dig och ditt företag. Några små droppar kan ge stora ringar på vattnet.
Framgångsrikt nätverkande handlar alltså om att vara synlig och skapa förtroende, så att många kan och vågar rekommendera dig. Men hur går egentligen affärsnätverkande till? Vad finns det för nätverk? Och funkar det i alla branscher?
Ditt personliga nätverk
– Jag har inget sånt nätverk.
Det svaret får jag ofta när jag föreslår småföretagare och säljare att de ska använda sitt personliga nätverk. Svaret kommer sig av att man tror att man ska sälja till sitt nätverk. Om man då inte känner någon i rätt roll eller bransch, så avfärdar man möjligheten.
Men stopp ett tag! Redan i ingressen slog vi fast att det handlar om att dina bekanta ska rekommendera dig till andra. Så din släkting, granne, frisör, tidigare kollega eller barnens kompisars föräldrar är ett ”sånt nätverk”, även om de jobbar med något annat. För de i sin tur har bekanta som de vill hjälpa. Ju fler i ditt nätverk som känner till dig och har förtroende för dig, desto fler rekommendationer kommer du att få.
– Jag vill inte låta som en säljare i privata sammanhang.
Nej, det är klart att du inte ska. Men ibland frågar någon vad du jobbar med och då kan du välja olika sätt att svara. Här är ett exempel:
Antag att du driver en liten bokföringsbyrå. Du får frågan vad du jobbar med och du svarar ”Jag jobbar med bokföring”. Då blir svaret antagligen ”jaha” eller möjligen ”var?” och så släpper ni ämnet ganska fort.
En annan gång svarar du så här: ”Jag hjälper småföretag i byggbranschen med bokföringen. Så slipper de lägga sina kvällar och helger på det.” Chansen är stor att samtalet fortsätter kring hantverkares arbetssituation. Och den du pratar med kanske sedan vill hjälpa en bekant som är hantverkare genom att tipsa om dig. Du har inte skrutit om dig själv och inte låtit ett dugg säljig. Du har bara berättat vilka du vill ha som kunder och vilken nytta du gör för dem.
Organiserade affärsnätverk
Ett effektivt sätt att utöka sitt nätverk är att delta i någon form av organiserat affärsnätverk. Det finns nätverk av många olika slag. Syftet kan vara att ge deltagarna affärsmöjligheter, kontakter eller kunskap inom något område. Vissa nätverk har täta och regelbundna möten, andra arrangerar enstaka mingel.
På det organiserade nätverket har de du möter samma fokus som du, de vill också utöka sitt nätverk. Det är väldigt få som går på ett affärsnätverk för att köpa, så det är ingen idé att sälja där. Fråga i stället hur du kan hjälpa dem du möter. Då får ni bra samtal där ni båda får möjlighet att berätta vilka ni vill ha som kunder och vilken nytta ni gör för dem.
Tänk på att det inte räcker att ses en gång. Ni behöver lära känna varandra, så att den du möter får förtroende för dig och vågar rekommendera dig till sitt nätverk. Minglet eller nätverksträffen är en dörröppnare, resten sker när ni lär känna varandra.
Nätverkande i sociala medier
LinkedIn är ett enormt affärsnätverk. Där, och även i andra sociala medier, har du chansen att få massor av nya kontakter, väcka insikter och skapa förtroende. Även här gäller att ju fler i ditt nätverk som känner till dig och har förtroende för dig, desto fler rekommendationer kommer du att få.
Dilemmat i sociala medier är det där med förtroende. Ibland räcker det att ses digitalt, men vi lär känna varandra på ett annat sätt när vi ses i verkligheten. Så våga boka samtal eller möten med intressanta kontakter och bygg vidare på relationerna.
Funkar det i alla branscher?
Så till den sista frågan, funkar verkligen affärsnätverkande i alla branscher? Jag svarar ett rungande JA på den frågan. Med ett bra nätverk har du alltid någon att bolla idéer med och lära dig av. Du får hjälp att hitta bra leverantörer och du blir rekommenderad till potentiella kunder.
Det som skiljer mellan branscherna är vilka nätverk som passar bäst. Välj nätverk där dina kontakter har rätt kontakter. Och lägg lagom mycket tid på nätverkandet. Nätverkande kan vara en effektiv del av försäljningen, men det kan lätt ta alltför mycket tid. Nätverkandet är del verktygslådan som marknadsförare och säljare. Var strategisk i ditt affärsnätverkande.
Några nätverkstips
Den 25 juni kl 17-19 håller jag en workshop om affärsnätverkande för småföretagare på uppdrag av BRG Business Center i Angered.
Den 18 september är det åter dags för Göteborgsminglet, stans bästa frukostmingel.
Och slutligen vill jag tipsa om Business Region Göteborgs gedigna sammanställning över affärsnätverk och mötesplatser. Där finns det säkert något för dig!
Håller du till i någon annan del av landet? Kolla med näringslivsenheten i din kommun, de brukar ha god koll på de organiserade affärsnätverken i sitt område.