Hoppa till huvudinnehåll

Har du precis kommit tillbaka från semestern och sitter med planeringen av höstens säljaktiviteter? Ta då en extra funderare kring dina nuvarande och tidigare kunder – vad kan du göra för dem?

Flera studier visar att företag tappar många kunder för att de inte tar hand om dem tillräckligt väl. Ett enkelt sätt att öka försäljningen är alltså att ta hand om dem som redan har gett er förtroende. Att jobba aktivt med kundvård och kundutveckling i stället för att ta dem för givet.

Missnöjda kunder byter leverantör

I boken ”Ledarskap 200 råd” skrev Percy Barnevik om en studie på industriföretag som visade varför kunder slutade köpa hos ett visst företag:

  • 1 procent av köparna dog, avskedades eller pensionerades
  • 3 procent blev förflyttade till ett annat jobb
  • 5 procent gav affären till ”en annan vän”
  • 9 procent för höga priser
  • 14 procent missnöje med produktkvaliteten
  • 68 procent på grund av likgiltighet hos leverantören

I stort sett samma bild ges i en undersökning i detaljhandeln av Daymaker, som visade att nära 70% av dem som väljer att sluta handla i en butik gör det på grund av dålig service. Slutsatsen är enkel – ta hand om dina kunder! Oavsett vilken bransch du verkar i, så säljer du mer.

Några konkreta aktiviteter
Ring dina gamla kunder!

Det är lätt att tro att gamla kunder hör av sig om de behöver dina tjänster eller produkter. Men det är inte säkert. De flesta har mycket att göra, så det som inte är akut blir lätt liggande. När kunderna plötsligt hör din trevliga röst i telefonen får de en påminnelse och du gör det enkelt att köpa.

Följ upp dina offerter!

Det är vanligare än man kan tro, att säljare struntar i att följa upp sina offerter. ”Det gör jag om jag får tid över”, är ett ganska vanligt svar när jag frågar. När du följer upp visar du kunden att du är engagerad och det leder till fler affärer.

Våga fråga om mer!

Jobba aktivt med merförsäljning. När en kund köper något av dig, tänk dig då in i kundens situation och föreslå något mer som kommer att göra din kund ännu nöjdare. Ärlig merförsäljning uppfattas som omtanke och god service av kunden. Och du säljer mer.

Ge alltid god service!

Kunder förväntar sig och uppskattar gott bemötande, tillgänglighet, snabbhet, proaktivitet och att bli tagna på allvar. God service handlar om så mycket mer än ett leende. Det är ett arbetssätt som bygger på värderingar, rutiner, kunskap, träning och samarbete som involverar alla funktioner och personer i företaget. Så prata med dina kollegor, hur kan ni tillsammans ge era kunder ännu bättre service?

Hör av dig om du vill veta mer om hur ni kan öka försäljningen genom att ta ännu bättre hand om era kunder!