Den 28 juni 2025 träder den nya Tillgänglighetslagen i kraft. Det innebär ökade krav på många verksamheter att anpassa sina lokaler och webbplatser. Besvärligt? Ja kanske. Men tillgänglighet ger också nya möjligheter.
Tillgänglighetsanpassning är inte bara bra för rullstolsburna, utan många fler. Alla som ser dåligt, hör dåligt, har svårt att gå eller röra sig, använder rollator eller har med en barnvagn har nytta av god tillgänglighet. Det kan också vara bra för dem som är ovanligt långa eller ovanligt korta, har glömt läsglasögonen hemma, är stressade eller… ja det finns hur många situationer som helst. Så att god tillgänglighet ökar försäljningen är det ingen tvekan om.
Några fördelar med en tillgänglig butik är:
- Fler kunder och ökad försäljning – En butik som är tillgänglig för fler lockar en bredare kundkrets.
- Bättre kundnöjdhet och lojalitet – En butik där alla känner sig välkomna ökar kundens vilja att återkomma.
- Efterlevnad av lagkrav – Genom att arbeta med tillgänglighet minskar risken för anmälningar och juridiska konsekvenser.
- Förbättrad arbetsmiljö – En mer genomtänkt butiksmiljö gynnar även personalen och gör det lättare att arbeta effektivt.
- Stärker varumärket – Företag som satsar på tillgänglighet uppfattas som moderna, inkluderande och socialt ansvarstagande
De fem fördelarna är hämtade ur Svensk Handels nya skrift Butik för alla 2025.
Ur ett sälj- och kundserviceperspektiv så är det förstås både dumt och onödigt att inte vara tillgänglig. Tänk vad många kunder man riskerar att missa om det är onödigt krångligt att vara kund. Och man behöver ju inte göra allt på en gång, det finns många enkla saker att justera om man bara tar på sig ”kundglasögonen”.
I skriften finns massor av bra information och tips för butiker, men också e-handel och webbsida. En del är generella och funkar i alla verksamheter. Du hittar säkert något!