När är bästa säljtiden?

Klocka – Vilka dagar i veckan är det bäst att ringa?
– Vilken tid på dagen är det bäst att ringa?
– Är det någon idé att försöka sälja i slutet på juni/runt jul/när det är höstlov/sportlov/påsklov/klämdag…?

De här frågorna får jag ofta på säljutbildningar. Ibland får jag känslan av att frågan inte handlar om att hitta den bästa tiden, utan att få slippa ringa vissa tider…

Använd sunt förnuft och framför allt: prova, så märker du om det finns någon tid när ingen i din kundgrupp är tillgänglig! Det går att ringa kl 8 på morgonen och det går att ringa på fredag eftermiddag – åtminstone till 15.30. Om du söker beslutsfattare så kan det t o m vara de bästa tiderna, för då är de sällan i möte.

Jag jobbade en gång med en nyanställd säljare, som sålde till företag. Han var den enda i säljkåren som valde att jobba mellan jul och nyår.

– Korkat, meddelade de andra säljarna. Du kommer inte att kunna sälja någonting!

Sålde han? Javisst! Han fick ringa fler samtal än vanligt innan han fick napp, men när han kom fram så hade de all tid i världen för honom.

Så svaret på frågorna är enkelt; NU är bästa säljtiden! Det går inte att vänta på den bästa säljtiden, då missar du affärsmöjligheter. (Fast om du har fler arbetsuppgifter, sälj då på de allra effektivaste tiderna och gör det andra när kunderna inte är så köpsugna!)

NU när semestrarna precis är över är det extra bra säljtid i många branscher. Många kunder har öppnare sinnen efter semestrarna. De har hunnit reflektera och är sugna på nyheter. Många vill också köra igång med en rivstart och få sina inköp avklarade ganska snart. Den säljare som hör av sig med positiv attityd och bra produkter eller tjänster har härliga säljmöjligheter!

Det är NU det gäller. Lycka till!