Har du ett högre säljmål i år än förra året? I så fall behöver du fundera på vad du ska göra annorlunda för att nå det. Ett sätt är förstås att göra mer av det du redan gör, att jobba mer och hårdare. Men finns det något smartare sätt, någon genväg?
Om du gör som du alltid har gjort, blir resultatet som det alltid har blivit. Det är så sant som det är sagt. Om du säljer på samma sätt och till samma priser som förra året, lär alltså omsättningen (i bästa fall) bli ungefär som i år. För att nå ett högre mål behöver du göra något på ett annat sätt än tidigare, hitta nya vägar till säljmålet.
Vad kan du göra annorlunda? Behöver du ta fler kontakter, göra fler besök, öka din hit-rate, bli mer aktiv på LinkedIn, nätverka mer, höja priset, sänka priset, bli mer lyhörd för dina kunders behov, jobba effektivare med CRM, planera bättre, följa upp fler offerter, bli en bättre förhandlare, öka merförsäljningen…?
Gör en karta – en säljplan – så att du hittar nya vägar, den bästa vägen, till säljmålet. Skriv ner de viktigaste strategierna för att nå målet och bestäm konkreta aktiviteter. Utvärdera resultatet av aktiviteterna löpande, så kan du ändra kurs om du behöver!