Försäljning i sociala medier – social selling

Social selling, inbound marketing, content marketing… vad är det egentligen och på vilket sätt kan man ha nytta av det? Området är stort och lite trassligt, men jag ska försöka reda ut några av trådarna när det gäller marknadsföring och försäljning i sociala medier.

Vad betyder uttrycken?

Vi börjar med inbound marketing, som betyder att du genom dina aktiviteter lockar kunder att söka sig till dig i stället för att du söker upp dem. Det kräver att du är intressant och visar att du kan ge ett värde till kunderna. Ett sätt att uppnå det är content marketing. Content betyder innehåll, så content marketing handlar alltså om att skriva inlägg, artiklar och liknande med innehåll som är intressant och relevant för din tänkta kund. Du bjuder på kunskap och insikter. Det här blogginlägget är ett exempel på content marketing.

Med social selling har en del av säljprocessen lyfts in i sociala medier. Med traditionell marknadsföring kan du skapa kännedom, så att dina tänkta kunder vet att du finns. Du kan också bygga varumärke och du kan agera säljdrivande, t ex genom annonser med erbjudanden. Social selling gör mer än så.

Med socal selling kommunicerar du tvåvägs med kunderna genom sociala medier, du visar på kunskap och skapar förtroende. Om du säljer en enkel tjänst eller produkt (som är lätt att förstå och lätt att fatta beslut om) kan du leda kunden hela vägen till beställning i sociala medier. Det säljs t ex många affischer och klädesplagg på Instagram. Man länkar till en e-butik eller ger information om var varan ska beställas.

Om du i stället säljer en mer komplex tjänst eller produkt, så startar du säljprocessen i sociala medier. Antingen tar du sedan själv kontakt med dem som är intresserade eller också kontaktar de dig, för att slutföra affären.

Kan social selling ersätta annan försäljning?

Social selling har underlättat och effektiviserat försäljningen för väldigt många. Det är ett fantastiskt verktyg för oss som jobbar med försäljning! Tänk bara på att social selling är ett av flera verktyg i din verktygslåda. I vissa situationer och med vissa kunder passar andra verktyg bättre. Olika sätt att sälja kompletterar varandra, så använd rätt verktyg vid rätt tillfälle!

Vilka sociala medier pratar vi om?

Det finns egentligen bara en sak, som styr vilken kanal du ska använda för att prata med dina kunder: kundernas eget beteende. Där din målgrupp är, där ska du vara. Den som säljer något visuellt och vackert har kanske bäst nytta av Instagram eller Pinterest. Använd Facebook om dina kunder är där när de är intresserade av det du säljer och välj LinkedIn om de håller till där. Tänk på att målgrupperna flyttar sig snabbt och särskilt de yngre. Idag kanske de är på YouTube eller Snapchat och i morgon någon annanstans. Det finns mängder av olika sociala medier, ta reda på var din målgrupp finns!

Hur gör man?

Sociala medier är inte kanaler för krängande. Det är virtuella platser att nätverka på, som i stort sett fungerar på samma sätt som vilket annat nätverk som helst. Vi möter många som vi aldrig kommer att ha kontakt med igen, men vissa blir vi nyfikna på, börjar prata mer med och sedan, när vi har fått förtroende för varandra, kanske vi vill göra affärer med varandra också.

Så börja med att skapa en bra profil eller sida för dig och/eller ditt företag. När du har den är det dags att börja bygga upp ett nätverk med följare/kontakter som passar dig. Du kan också gå med i relevanta och intressanta grupper. Väl där gäller det att vara social, nyfiken och generös. Ställ frågor, hjälp andra, bjud på kunskap och idéer (content), var aktiv och synlig. Bry dig om de andra du möter, så kommer de att bry sig om dig och bli nyfikna på vad du har att erbjuda. Stressa inte med att sälja!

Någonstans i säljprocessen är det dags att skifta över till personlig kontakt i verkligheten. Försäljning i sociala medier fungerar fram till en viss punkt, men trots allt är ett helt vanligt möte oslagbart för att övertyga och nå avslut!