Paketerade tjänster är lättare att köpa

I företagare jag säljtränar, brukar jag pränta in vikten av att paketera tjänster så att de är lätta att förstå och därmed lätta att köpa.  Så för att förenkla för mina kunder paketerade jag Individuell säljträning online under våren – och plötsligt ökade försäljningen av en tjänst som jag egentligen har erbjudit länge.

Det är klart att en del av efterfrågan kan förklaras med att onlinetjänster har ökat explosionsartat i vår. Men faktum är att väldigt få frågade efter den här typen av onlineträning innan jag uttryckligen berättade vad tjänsten innehöll, hur man beställer, hur den skulle levereras, prislappen och lite annat praktiskt.

Så här kan du göra för att paketera tjänster och öka försäljningen:

  • Identifiera en eller ett fåtal tjänster du kan få efterfrågan på i nuläget. Beskriv vad kunden får – innehåll och nytta. (Produkten)
  • Tydliggör hur kunden beställer och hur leverans sker (Plats)
  • Beskriv vilken service som ingår i tjänsten (Personal)
  • Sätt en prislapp på varje paket (Pris)
  • Planera hur du ska kommunicera paketen till dina kunder.  (Promotion)

Du som är observant ser att det är marknadsföringens klassiska 5 P som står i parenteserna. De är en utmärkt hjälp vid paketering.

Är du nyfiken på hur jag har paketerat den individuella säljträningen online? Paketen fick heta Femman och Åttan. Namnen säger något om innehållet (antal träningstillfällen), men det finns också en annan tanke som den som löptränar känner igen. Att välja femman ger  god träning, men åttan ger mer. Klicka här så kan du läsa mer om Femman och Åttan.