– Vad jobbar du med?
Det är nog en av de vanligaste frågorna vi får när vi möter en ny person. Ditt svar kan öppna dörrar för affärer, oavsett om du är på en nätverksträff eller i ett helt annat sammanhang.
När du nätverkar, träffar kunder eller är i andra sociala sammanhang märker du hur bra det är att kunna presentera dig själv och din verksamhet på ett intresseväckande och begripligt sätt med en elevator pitch (hisspitch). En kort beskrivning av vilken nytta du tillför dina kunder är lockande, väcker nyfikenhet och gör att du får frågor.
En elevator pitch eller hisspitch ska vara så kort, att du hinner presentera dig och väcka intresse hos någon du möter i en hiss. Tänk atth hissen är i ett höghus, så pitchen får ta max 30-60 sekunder. Den är perfekt när du ska presentera dig inför en grupp.
Din elevator pitch svarar på:
- vem du är
- vilka dina kunder är och
- vilken nytta du gör för dem.
När någon frågar dig vad du jobbar med, så svarar du med en kort-kort variant av din elevator pitch. Den svarar på de två sista punkterna med några få ord. Jag kan nästan lova att du kommer att få en följdfråga och intresset är väckt. Nyttan är nyckeln.
Fokus är alltså på dina kunder och vilken nyttan med dina produkter eller tjänster är för dem, inte på dig själv, vad du gör eller dina verktyg.
Så här kan den kort-korta pitchen låta
– Jag hjälper ägarledda företag att få en sund ekonomi och god lönsamhet.
(revisor som jobbar med skatter och redovisning)
– Jag utvecklar nya lösningar för e-handelsbolag som vill jobba snabbare och mer effektivt.
(programmerare av logistiksystem för e-handel)
Den naturliga reaktionen när du presenterar dig med din elevator pitch är ”Vad intressant, hur då?” – och därmed är samtalet igång.