Serien av säljtips i osäkra tider fortsätter. Den här gången handlar det om att vara i nuet och framtiden samtidigt.
Säljtips 4: Planera för nu och sedan
Säljplanering handlar både om att ha en långsiktig strategi och att ha sin kalender välfylld de närmaste veckorna. När de gamla planerna har gått i stöpet och det mesta verkar osäkert är det ännu viktigare att tänka igenom hur man ska agera i olika situationer.
I nuet ska du ha koll på vilken nytta du erbjuder, till vem och på vilket sätt. Du behöver alltså en konkret aktivitetsplan för vem du ska kontakta, med vilket budskap, när du ska göra det och hur du ska ta kontakten. Om du får en stund över ska du inte behöva fundera, du kan bara jobba på.
Framtiden är mycket svårare, ingen kan veta hur den kommer att se ut. Det enda vi vet är att det inte kommer att bli precis som före krisen igen. Gör gärna scenarier och enkla övergripande planer för hur du ska agera i dem. Den som ställer sig vid sidan för att vänta och se, riskerar att missa många chanser.
Är du nyfiken på de tidigare säljtipsen? Du hittar dem i bloggen.