”Det är inte så att du behöver en tröja till byxorna?”, undrar säljaren i klädaffären.
”Du ska inte passa på att köpa ett extra par nu när priset är nedsatt?”, frågar han en annan kund.
Kunderna kommer ganska säkert att mer eller mindre automatiskt svara ”nej tack”, för det är det mest naturliga svaret på de frågorna. Om säljaren i stället frågar ”Behöver du en tröja till byxorna?” och ”Vill du passa på att köpa ett extra par…”, så är sannolikheten för ett ja mycket högre. Som man frågar får man svar.
Det finns minst tre goda skäl att inte säga inte:
- Du har större chans att få ett ja-svar
- Kunden upplever dig som mer positiv
- Även den som har ett annat modersmål än svenska förstår att det är en fråga du ställer. (Prova att ta bort frågetecknen och läs fraserna som påståenden, så hör du hur liten skillnaden är. Och hur ohyfsad du plötsligt låter!)
Så ett gott säljtips är att inte säga inte i merförsäljnings- och avslutsfrågor.