Gott kundbemötande, god service, kundfokus, kunden i centrum. Nästan alla företag pratar om sin fina kundservice.
Men när känner sig kunderna egentligen väl bemötta? Och vad är gott kundbemötande?
Underlätta och skapa trygghet för dina kunder
Oavsett vilken roll du har i företaget, så kan du ge era kunder goda upplevelser genom att underlätta för dem och skapa trygghet. Det är är det enskilt viktigaste att ha i minnet om du vill ge god service.
Vänd på det, hur känns det att möta någon som gör det krångligt för dig att vara kund? Någon som ifrågasätter allt, som ber dig att fylla i en massa onödiga blanketter, som hänvisar dig vidare till den ena efter den andra och gör så att ditt ärende tar tid och blir besvärligt? Dit går vi inte så gärna tillbaka. Det spelar ingen roll om det handlar om en affärsuppgörelse på flera miljoner eller om vi frågar efter vägen till toaletten, vi uppskattar när det är enkelt och vi får god hjälp och snabba svar. Så gör vad du kan för att underlätta för dina kunder!
Som kunder vill vi också känna oss trygga. Trygga med att vi får rätt produkt och att vi fått korrekt information, trygga i säljprocessen och med leveransen och inte minst trygga i mötet med säljare och annan personal. Alla som möter kunder kan bidra till den tryggheten. Receptionisten som berättar att den du väntar på är några minuter försenad, städaren som möter dig med ett välkomnande leende, medarbetaren i IT-supporten som är pedagogisk och undviker svåra ord, säljaren som är tydlig med leveransdatum. Alla är de exempel på hur man kan skapa trygghet för sina kunder.
Det lilla extra – wow!
När man läser om god service och gott kundbemötande, så brukar det handla om att ge ”det lilla extra”. Ibland kallar jag det för wow-känslan. Du vet, när man tänker ”Wow, vad de var trevliga!” eller ”Wow, vad bra det blev!”
Den känslan får vi när våra förväntningar överträffas, när något blir bättre än vi trodde. Om dina kunder redan har väldigt höga förväntningar på ditt bemötande, kan det vara svårt att göra det lilla extra. Å andra sidan, med lägre förväntningar behövs det inte så mycket. Det lilla extra kan vara nästan vad som helst, bara din kund uppskattar det. En liten present, hjälp att bära varan till bilen, ett oväntat trevligt bemötande, överraskande snabb hantering vid en reklamation… det gäller helt enkelt att fånga möjligheterna i farten.
Den gyllene regeln
Många hänvisar till den gyllene regeln. I min gamla konfirmationsbibel är den formulerad så här: ”Såsom I viljen att människorna skola göra mot eder, så skolen I ock göra mot dem.” (Lukas 7:31) Med lite olika formuleringar finns den gyllene regeln i alla de stora världsreligionerna.
Men räcker det att behandla andra så som jag själv vill bli behandlad? Nej det gör det ju faktiskt inte. Vi är alla olika och vill bli bemötta på lite olika sätt. Därför behöver vi vara lyhörda, empatiska och ställa frågor, så att våra kunder blir bemötta så som de själva trivs bäst med.
Människor är olika
Det svåraste med att ge gott kundbemötande är just att vi alla är olika. Det en person tycker är fantastiskt god service, uppskattas inte alls av en annan. Därför finns det bara en enda som kan avgöra om du har gett god service – och det är kunden.
Det som är rätt i ett fall blir helt fel i ett annat. Så den enkla regeln är att läsa av varje kunds beteende och anpassa sig efter det. Den försynta kunden som frågar efter faktaspecifikationer och detaljer brukar uppskatta ett korrekt bemötande, med mycket fakta och tid att tänka. Den gladlynta och pratsamma kunden brukar däremot gilla att man är mer personlig. En massa fakta och detaljer är bara tråkigt. För en tredje kund är det helt avgörande att du som säljare tar det lugnt och är inkännande, medan en fjärde kanske tycker att det viktigaste är att det går undan.
Rutiner, policys och riktlinjer
Genom att komma överens om hur ni ska hantera olika situationer i företaget, och genom att erbjuda bra servicetjänster, så lägger ni en stabil grund för en hög nivå på servicen. Men det räcker inte. Varje anställd med kundkontakt behöver också ha ansvar och frihet att hantera olika situationer och personer. För det krävs förtroende från ledningen, kunskap och metoder. Och förstås en äkta vilja att göra det bästa för varje kund!