Boka möte för att sälja tjänster

– Vi kan ju göra så många olika saker. Hur ska jag få fram det när jag ska boka möten med potentiella kunder?
Det är en ganska vanlig fråga. Så hur gör man när man bokar möte för att sälja tjänster, vad ska man tänka på? 

Jag brukar jämföra bokningssamtalet (oavsett om det är på telefon, i ett mingel, via LinkedIn eller på annat sätt) med ett skyltfönster. Butiker lägger några få varor i skyltfönstret, inte hela sortimentet. De väljer ut några saker som dels är lockande för målgruppen och dels är representativa för det övriga sortimentet. När du ser vad som finns i skyltfönstret kan du gissa ungefär vad som mer finns i butiken.

När du som tjänstesäljare vill boka ett möte gäller det att välja ut något lockande att berätta om. Nyttan för kunden (vad de får ut av dina tjänster) är mycket mer lockande än en berättelse om din bakgrund och vilka metoder du använder. I det här läget är det bara mötet du ”säljer”, så försök lista ut vad som gör kunden nyfiken. Dina tjänster säljer du först när du är på mötet.