Hoppa till huvudinnehåll

Percy Barnevik ger många kloka råd i sin bok ”Ledarskap 200 råd”. Råd nr 150 heter Kunden kung och där kan man bland annat läsa om varför kunder slutar att köpa.

”Varför slutar en kund att köpa av ditt företag? En studie visade:

  • 1 procent av köparen dog, avskedades eller pensionerades
  • 3 procent blev förflyttad till ett annat jobb
  • 5 procent gav affären till ”en annan vän”
  • 9 procent för höga priser
  • 14 procent missnöje med produktkvaliteten
  • 68 procent (!) på grund av likgiltighet hos leverantören”

Percy Barnevik pratar om industriföretag. I stort sett samma bild ges i en undersökning i handeln av Daymaker, som visade att nära 70% av dem som väljer att sluta handla i en butik gör det på grund av dålig service.

Slutsatsen är enkel – ta hand om dina kunder, oavsett vilken bransch du verkar i, så säljer du mer.