Vilka mål har du för din verksamhet och försäljning? När jag ställde den frågan till en ny kund i höstas fick jag svaret att omsättningen nästan skulle öka till det dubbla på två år. En spännande men svår utmaning, tänkte jag. Särskilt med tanke på att det är ett företag med anor, som har haft försiktiga försäljningsökningar under lång tid.
Citatet i rubriken har oklart ursprung, men är lika bra ändå. För just så är det. Du kan ha hur fantastiska mål som helst, men utan plan för hur du ska nå ditt mål kommer det bara att förbli en dröm.
Så jag frågade företagaren hur planen såg ut. Och fick ett entusiastisk svar att de bland annat skulle börja bearbeta en ny målgrupp och anställa en utesäljare. Jag fortsatte att ställa frågor och snart blev det tydligt att det som från början lät som en genomtänkt plan egentligen mest var drömmar. Tillsammans kunde vi konstatera att företagets sortiment och tjänster inte räckte till för den tänkta målgruppen, den hade andra krav. Medarbetarna samlade kompetens var heller inte tillräcklig på alla områden. Och att en enda säljare skulle klara att dra in hela den tänkta affärsvolymen var inte realistiskt. De skulle möta många jobbiga hinder på vägen.
De hade några lösa idéer om hur hindren skulle elimineras, ekonomin var stabil och det fanns mycket vilja och ambition. Så en god grund för tillväxt hade börjat läggas, men det fanns risk att hela bygget skulle rasa om de inte gjorde den stabilare. De bestämde sig snabbt för att göra en omstart. Nu jobbar de med planering, de har börjat genomföra konkreta aktiviteter och påbörjat en spännande tillväxtresa.
De insåg att en bra plan ökar chansen att deras tuffa mål inte bara skulle förbli en dröm. Planen skulle göra drömmen till verklighet.