Hoppa till huvudinnehåll

Är det svårt att förstå och övertyga vissa kunder? Med hjälp av en DISC beteendestilsanalys får du både självinsikt och större förståelse för hur andra kommunicerar, fattar beslut och agerar.

Vilken färg är du? Ja, det är ju en konstig fråga för du är ingen färg. Däremot visar du just nu upp något beteende, som kan kategoriseras i en av de fyra grupperna i DISC-analysen.  I vissa situationer agerar du på ett sätt, i andra på ett annat. När man gör DISC-profiler pratar man därför om grundbeteende och anpassade beteenden, som består av en eller flera färger i kombination.

När är DISC ett bra verktyg?

DISC är ett bra verktyg vid utveckling av grupper, ledare, kommunikation och försäljning. Enkelheten med de fyra färgerna gör att vi lätt kan använda modellen för att hitta bra tilltal och välja rätt argument vid försäljning och i andra kundmöten. I grupper ger den ett bra underlag för att prata vidare om likheter, olikheter och arbetssätt.

Vad står DISC för?

DISC står för de fyra beteendestilarna Dominance, Influence, Stability och Compliance, som symboliseras av varsin färg. Även i andra sammanhang brukar vi uppfatta att rött är en stark färg, blått en sval, grönt en lugn och gult en glad. Det är ett bra stöd för minnet, för ungefär så här kan man uppfatta de olika typbeteendena:

Rött 

Den som har mycket rött i sin profil är bra på att lösa problem och antar gärna utmaningar. Mål och resultat är nyckelord.

Blått

Med mycket blått i profilen är man bland annat medveten om regler och bestämmelser. Man gillar kvalitet, är försiktig, noggrann och vill göra rätt från början.

Grönt

En grön profil är lugn, lojal, tålmodig och uthållig. Den gröna gillar trygghet och vänskap, att arbeta i grupp och i lugnt tempo.

Gult

En gul profil är utåtriktad, pratsam, entusiastisk, övertygande och brukar tro sin omgivning om gott. Gul är också visionär och kreativ.

Alla är olika

De olika färgerna vill bli bemötta på olika sätt, de faller för olika argument och de tar olika roller i grupper. De kommunicerar och fattar beslut på olika sätt och de har olika säljstil. När du vet din egen profil, vilken färg du är, är det också mycket lättare att förstå och bemöta andra.


DISC-analysen är en rolig och nyttig utgångspunkt för föreläsningar och workshops och jag gör även analyser med personlig återkoppling.

Är du nyfiken på mer? Ring mig på 0733-741165 eller maila ingrid.alestig@novasell.se.

 

Lämna ett svar