Företagskultur eller attityd

Veckans tips från NovasellIbland gör vi saker bara för att det brukar vara så. Vi följer de rutiner och oskrivna regler, som alltid har gällt på företaget och vi agerar ungefär som den som lärde upp oss. De här formella och informella vanorna och attityderna kallas företagskultur.

När företagskulturen är positiv för kunder och medarbetare är allt gott och väl. Men ibland går företagskulturen ut över dem som är viktigast för företaget och blir ett hinder för både trivsel och tillväxt. Alltför ofta försvaras en dålig företagskultur med att det är svårt att ändra för ”det sitter i väggarna”.

En sak är säker och det är att det inte är i väggarna det sitter. Det sitter i huvudena på oss själva och det som sitter i våra egna huvuden kan vi ändra på. Du kanske inte kan ändra hela företagets kultur, men du kan ändra din egen inställning, attityd och beteende mot dina kunder.

Veckans tips är alltså: Bestäm dig för hur du och ditt företag ska uppfattas och agera därefter!