Säljträningsprogram som gör skillnad – ett exempel

Min telefon ringde i slutet på förra året. Det var en försäljningschef, som upplevde att medarbetarna behövde inspiration och kunskap att ta nästa steg och utvecklas vidare. Coronaåret hade varit utmanande då säljarna inte kunde besöka sina kunder, utan behövt hitta andra arbetssätt. De ville ha någon form av säljträning och intresseväckare.

Tillsammans kom vi fram till ett upplägg med en workshop i månaden under tre månader. Digitalt förstås. Vi gjorde en grov plan som innehöll en kombination av säljteknik, service och bemötande. Resultatet blev ganska likt vår plan, men ibland kom verkligheten emellan:

Första gången

jobbade vi med grunderna i effektiv försäljning. Säljprocessen, planering, säljteknik, service och attityd var uppe på agendan. Vi pratade också om deras olika säljroller och om hur deras arbete påverkar hela företagets framgångar. En nyttig förmiddag, då vi skapade samsyn och insikter.

Workshop nummer två

ägnade vi åt hur bemötandet påverkar kunderna och affärerna. Några dagar innan vår workshop berättade försäljningschefen att det hade hänt något i företaget, som nog skulle göra många kunder arga. Så då lade vi extra fokus på hur de skulle kunna hantera just den situationen och bemöta kunderna för att förebygga irritation. Och om kunder ändå blev arga och besvikna, så fick säljarna verktyg för att kunna göra dem nöjda igen.

Månaden efter

följde vi upp hur det hade gått. Visst hade några kunder blivit irriterade, men det hade gått långt över förväntan. Och framför allt hade säljarna varit trygga i hur de skulle hantera situationen och därför blev det inte så jobbigt. Härligt att höra!
Även inför det här tillfället hade det hänt något, som påverkade säljarna. Så då lade vi en stund på den frågan innan vi jobbade vidare med dagens teman, som var kundnytta, värdebaserad försäljning och aktiv merförsäljning.

Proffsiga säljare blev ännu proffsigare

Lyhördhet, anpassning och mycket dialog har varit nyckelord i det här korta utvecklingsprogrammet. Tillsammans med ett äkta engagemang hos deltagarna har det lett till att tre halvdagar gjorde skillnad på riktigt. Säljarna var proffsiga innan, men alla kan nu berätta om något som de gör lite annorlunda och som de tror kommer att märkas i säljresultaten.

Vill ni göra något liknande för era medarbetare?

Hör av dig så gör vi ett upplägg och innehåll som passar er! Du når mig på ingrid.alestig@novasell.se eller 0733-741165.

Kika gärna in här för mer inspiration kring utbildning.