Något av det svåraste för en säljare eller företagare är att säga nej till kunder. Man vill ju så gärna hjälpa till och man vill så gärna sälja.
Det finns flera skäl till att våga tacka nej:
Produkten eller tjänsten är olönsam
Om ni behöver göra stora och resurskrävande anpassningar i en produkt eller tjänst, om volymen är för liten eller om den kommer att ta resurser från mer lönsamma leveranser är det kanske bättre om kunden går till någon av era konkurrenter. Även om det svider.
Fel kompetens
Ibland får man förfrågningar om sådant som ligger nära, men inte helt inom, företagets kompetens. Då är det lockande att tacka ja. Men handen på hjärtat, kommer ni verkligen att kunna göra ett tillräckligt bra jobb? Stärker resultatet ert varumärke eller riskerar det snarare att stjälpa det?
Kunden är olönsam
Nej, ni vill inte ha alla som kunder. Ni ska ha kunder som passar er organisation och ert erbjudande. En del kunder eller kundgrupper tar för mycket tid från er personal, vill ha kontakt på ”fel” tider när ni normalt inte har öppet, är för krävande eller bara allmänt krångliga. Tipsa dem på ett snyggt sätt om en annan leverantör!
Vi har fullt upp
Underbart, kläm då inte in en order med dålig lönsamhet om det inte finns goda skäl till det!
Med detta sagt – det finns massor av lönsamma och bra order att hämta på marknaden. Aktivt säljarbete och känsla för bra affärer gör att ni hittar dem. Men ibland måste man våga tacka nej.