Svara välkomnande

Veckans tips från NovasellVad brukar du svara när jobbtelefonen ringer? Den frågan ställer jag ibland på utbildningar och brukar få de mest skiftande svar.

Beroende på vad – och hur – du svarar, slår du an tonen för hela samtalet. Två anställda på en kundtjänst jag jobbade med, brukade svara med företagsnamnet och sitt förnamn. Mellan två kurstillfällen provade de att säga ”välkommen till…” och berättade sedan förundrat att många fler av dem som ringde presenterade sig. Samtalen blev också trevligare.

CallcenterDet är egentligen ganska enkelt. Om du svarar kortfattat och snabbt uppfattas du lätt som stressad, sur eller opersonlig, även om du inte är det. Om du i stället svarar med en längre fras, så hinner kunden uppfatta både ord och tonfall. Om det låter positivt så blir du bemött därefter.

Veckans tips är alltså: Lyssna på dig själv när du svarar i telefon. Skulle du bli glad av att ringa dig själv?