En kollega ringde en kundservice och berättade sedan att varje gång det blev tyst för att säljaren sökte i systemen, så började denne att nynna. Hon drog slutsatsen att han var nog ny på jobbet.
Nynnande kanske inte är ett så vanligt sätt att fylla ut tiden. Desto vanligare är att man hummar och upprepar frasen ”Då ska vi se” om och om igen. Då är det bättre att våga vara tyst.
Tystnad i ett telefonsamtal kan upplevas som lång och jobbig – men det är faktiskt inte så illa om det blir tyst ibland. En tystnad är mycket bättre än att säljaren nervöst börjar fylla ut tiden med onödiga ljud. Tystnaden kan ge ett tryggt och säkert intryck och den kan ge tid att tänka efter.
Om det som i exemplet är en sökning som tar tid, är det bättre att berätta det. Det kan låta så här: ”Om du dröjer lite, så ska jag ta fram uppgifterna”. Då kan det vara tyst ganska länge, utan att det blir något problem. Om något tar längre tid än du trodde, säg då det: ”Det här tog visst lite extra tid, jag får fram svaret alldeles strax” och låt det sedan vara tyst. Det är så enkelt som att en informerad kund är en trygg kund. Och en trygg kund upplever att servicen är god.
Så mitt tips till dig som jobbar med telefonen som verktyg i försäljning, support eller kundtjänst:
Våga vara tyst, berätta för din kund varför det blir tyst och skippa utfyllnaden så gör du ett proffsigt intryck.