Hoppa till huvudinnehåll

Veckans tips från NovasellAtt lyssna är en viktig del av all kommunikation. Om du pratar med någon som inte lyssnar ordentligt kommer ditt budskap att förändras. Du kommer att hoppa över detaljer, du kommer av dig och får svårt att uttrycka dig. Motsatsen händer om den du pratar med lyssnar aktivt och visar det genom följdfrågor, ögonkontakt och instämmande nickar.

öraNär du pratar med kunder (oavsett om du vill sälja, om de vill fråga något eller kanske klaga) så är det avgörande hur du lyssnar. Kunderna kommer att uttrycka sig tydligare om du lyssnar aktivt och då blir det lättare för dig att förstå deras önskemål och situation. De kommer också att uppleva dig som mer engagerad och intresserad, ja helt enkelt trevligare!

Vissa lyssnar för att svara – eller försvara. Andra lyssnar för att förstå. Vilket gör du?

Veckans tips är alltså: Lyssna aktivt på dina kunder och visa att du vill förstå!

Lämna ett svar